Begeleiding
Het Openbaar VMBO en MAVO Zeist ondersteunt leerlingen bij hun ontwikkeling tot mondige burgers die zelfstandig een onderbouwd oordeel kunnen vormen en sociaal verantwoordelijk kunnen handelen. Wij willen dat leerlingen op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist oprecht en verdraagzaam zijn en leren kijken naar hun medemensen. Wij noemen dit: werken aan actief burgerschap. Het maakt een leerling verantwoordelijk voor zijn of haar eigen ontwikkeling en welzijn en die van een ander. Binnen deze omschrijving geeft het Openbaar VMBO en MAVO Zeist burgerschapseducatie vorm. De begeleiding naar mondige en zelfstandige burgers vindt voornamelijk plaats in de les.
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs kan uitdagend maar soms ook verwarrend zijn. Wij vinden een goede aansluiting tussen basis- en voortgezet onderwijs belangrijk. Om dit te bereiken hebben wij regelmatig overleg met de leerkrachten van de basisschool, zowel voor als na plaatsing op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist. Op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist spelen mentoren de belangrijkste rol in het begeleiden van de leerling bij zijn/haar schoolloopbaan.
Mentor
Op het OVMZ is de
mentor het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor is de docent met wie de
leerlingen de dagelijkse gang van zaken, resultaten en eventuele persoonlijke zaken bespreken.
Ook geeft
de mentor de leerlingen les
in studievaardigheden en sociale vaardigheden. In de studie- en
mentorlessen wordt dit soms met de hele klas besproken en soms individueel
besproken.
De mentor bewaakt/monitort de voortgang van zijn/haar mentorleerlingen. De mentor zorgt dat elke mentorleerling een individueel ontwikkelplan (IOP) heeft. De mentor vraagt zijn mentorleerlingen wat zij van de ondersteuning vinden. De IOPgesprekken worden elke periode (3x per jaar) samen met ouder/verzorgers, leerling en mentor geëvalueerd en aangepast en/of aangevuld. Hierin staan de persoonlijke leerdoelen van de leerling centraal.
De mentor is het eerste aanspreekpunt als het gaat om de loopbaan oriëntatie van uw kind.
Decaan
De decaan is diegene die leerlingen, samen met de mentor, begeleidt en informeert bij alles wat te maken heeft met studie en/of beroepskeuze. We streven er daarbij naar om leerlingen altijd te begeleiden naar een passende vervolgonderwijs plek.
Daarnaast coördineert de decaan activiteiten die te maken hebben met de loopbaanoriëntatie (LOB) en begeleiding. We leiden bij het OVMZ, vanuit onze missie van vertrouwen, verbinding en verantwoordelijkheid, immers leerlingen op tot meer dan een diploma. Door de (school)loopbaan van de leerling goed te begeleiden, stimuleren we eigenaarschap van de loopbaan van de leerling en geven we leerlingen de mogelijkheid en ruimte om zich te kunnen ontwikkelen.
Teamleider
De teamleider is verantwoordelijk voor de organisatie van het onderwijs en de leerlingbegeleiding in een leerjaar. Hij/zij stuurt het team aan en houdt, samen met de mentor, toezicht op de aanwezigheid van de leerlingen.
Extra ondersteuning en passend onderwijs
‘Passend Onderwijs’ geldt wat ons betreft voor alle leerlingen, niet alleen voor leerlingen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben. Alle leerlingen hebben immers recht op een passende plek in het onderwijs die recht doet aan hun talenten en mogelijkheden.
De wetgeving in het kader van Passend Onderwijs geeft scholen ‘zorgplicht’. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, eventueel met extra ondersteuning in de klas, op een andere reguliere school in de regio of in het voortgezet speciaal onderwijs. Ouders worden hierbij nauw betrokken.
Om aan alle leerlingen daadwerkelijk een goede onderwijsplek te kunnen bieden, vormen reguliere en speciale scholen samen regionale samenwerkingsverbanden. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan. Het OVMZ is verbonden het aan het samenwerkingsverband Zuidoost Utrecht (ZOU).
Ons centrale aangrijpingspunt voor de realisatie van Passend Onderwijs is een investering in het (pedagogische) vakmanschap van de docenten/mentoren binnen onze scholen. Daarnaast zet het OVMZ in op ondersteuning en/of verdieping op maat. Een voorbeeld hiervan is ‘brugklas extra’.
Docenten/mentoren worden toegerust om hun handelingsrepertoire te verbreden en de leerlingen krijgen ondersteuning en/of verdieping op maat, zo kan op termijn een grotere verscheidenheid van leerlingen in het reguliere onderwijs naar een diploma worden geleid. We hechten dus belang aan preventieve aanpak in het belang van jongeren die we in het reguliere onderwijs een goede basis willen meegeven voor de rest van hun leven.
Extra ondersteuning
Een leerling komt in aanmerking voor extra ondersteuning wanneer uit het signaleringsproces blijkt dat hij/zij moeite heeft mee te komen in het standaard onderwijsprogramma. Hierbij kan sprake zijn van leerproblemen (zoals dyslexie of dyscalculie), gedragsproblemen, een verstandelijke of lichamelijke beperking of sociaal-emotionele problemen. De ondersteuningsbehoefte wordt vastgesteld op basis van een multidisciplinaire aanpak, waarbij wordt gekeken naar de mogelijkheden van de leerling en de benodigde aanpassingen om het onderwijs passend te maken.
In veel gevallen is aan dit traject een intensief proces voorafgegaan, waarin docenten, ouders en experts samenwerken om het meest optimale leerklimaat voor de leerling te realiseren.
Dit kan inhouden het inzetten van hulpmiddelen (zoals bijvoorbeeld een doelenboekje, een time-out-kaart, Check-in & -out momenten en/of een aangepast rooster) of kortdurende begeleiding door de orthopedagoog of een pluscoach. Vervolgens wordt beoordeeld of de extra ondersteuning binnen de eigen school kan worden uitgevoerd. Het arrangement wordt in overleg met de leerling, mentor, ouders en teamleider vastgesteld door de ondersteuningscoördinator (Ikram Koulali ikoulali@ovmz.nl). De ondersteuningscoördinator coördineert de interne en externe deskundigheid en de contacten met betrekking tot het specifieke onderwijsaanbod voor een leerling die (extra) ondersteuning krijgt.
In de IOP-gesprekken tussen leerling, ouders/verzorgers en mentor worden alle doelen elke periode geëvalueerd. Als blijkt dat alle ingezette interventies geen effect hebben, wordt met toestemming van de ouders/verzorgers de casus door de ondersteuningscoördinator met hulpvraag ingebracht in het Ondersteuningsadvies Team (OAT). Daarnaast worden met ouders afspraken gemaakt over het ontwikkelingsperspectief plan(OPP), inclusief de uitstroombestemming en jaarlijkse evaluatiemomenten.
Ondanks onze inspanningen kan het zijn dat er leerlingen zijn die beter tot ontwikkeling komen op een speciale voorziening buiten het OVMZ. Daarover hebben wij met de collega-scholen binnen ons samenwerkingsverband afspraken gemaakt. Ons uitgangspunt is: regulier waar het kan, speciaal waar het moet.