Onderwijs

Onderwijs op het OVMZ

Op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist worden leerlingen uitgedaagd prestaties te leveren, grenzen te verleggen en talenten te ontwikkelen. Hierbij worden de leerlingen geholpen door de docenten, mentoren en andere medewerkers van de school.

Leerlingen krijgen onderwijs waarin zij bij het leren een actieve rol hebben. De leerlingen ontwikkelen zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Onze bedoeling is dat de leerlingen, geïnspireerd en begeleid door docenten, het maximale uit zichzelf halen. De school helpt de leerlingen daarbij door een veilige, vertrouwde, uitdagende en afwisselende leeromgeving te bieden.

Visie en aanpak

Het Openbaar VMBO en MAVO Zeist is een relatief kleine school met een open cultuur en een positieve benadering. Leerlingen voelen zich daardoor snel thuis en gezien. Wij hebben ook hoge verwachtingen van prestaties van leerlingen. Als leerling ben je verantwoordelijk voor jezelf, je werk en je omgeving en ga je respectvol en verdraagzaam met elkaar om.

Tijdens de les werken leerlingen onder begeleiding van de docenten aan hun ontwikkeling. Docenten zijn zich ervan bewust dat niet alle leerlingen hetzelfde zijn en op dezelfde wijze leren. Daarom houden wij in onze lessen rekening met verschillen in niveau en tempo. De docenten gebruiken een variatie aan lesmethoden, werkvormen en materialen om de lessen voor leerlingen uitdagend te houden. 

Om bij te dragen aan de digitale ontwikkeling van iedere leerling werken we op het OVMZ met laptops in de klas.

Naast vakgebonden lessen leren leerlingen op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist in uitdagende activiteitenweken kennis en vaardigheden toe te passen. Eens per jaar gaan klassen op kamp. De leerlingen nemen door de jaren heen steeds meer verantwoordelijkheid voor de organisatie daarvan.

Leerlingparticipatie

Op het OVMZ is een enthousiaste leerlingenraad actief. Een van de docenten begeleidt de leerlingen bij het maken van de agenda, het maken van een regelement, het voorbereiden van de gesprekken met de directeur.

Verder is ons beleid erop gericht de leerlingen zoveel mogelijk te betrekken bij het organiseren van activiteiten. Zo vragen we leerlingen hun eigen kamp te organiseren, voor zo ver we inschatten, dat ze dat kunnen. Waar we mogelijkheden zien, betrekken we ze bij de opzet van activiteitendagen en -weken. Niet alleen omdat deze activiteiten veel beter worden met de inbreng van leerlingen, maar ook omdat we denken dat leerlingen zo al doende veel leren.

Recht doen aan talent

Op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist willen we dat leerlingen talenten maximaal ontwikkelen. We houden rekening met de verschillen die er tussen jongeren zijn, voor wat betreft hun belangstelling, hun manier van leren, hun niveau of tempo.

Hoe doen we dat concreet? Wij bieden realistisch en uitdagend onderwijs met betekenis voor de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Ook valt er veel te kiezen en organiseren wij mogelijkheden om te leren binnen én buiten de school:

  • Allereerst is er een grote variatie aan instroommogelijkheden. Al naar gelang het instroomniveau wordt samen met de basisschool gekeken naar de brugklas die de leerling het meest recht doet.
  • Al onze brugklassers zitten bij ons in de Brugklas Extra, omdat we net wat meer aanbieden dan andere scholen. Alle leerlingen krijgen 5 uur in de week extra maatwerkaanbod. Hoe de leerling deze uren gaat  invullen ligt aan de behoeften van de leerling.
  • Wij werken met een brugperiode die maximaal twee jaar duurt. Hierdoor krijgt de leerling voldoende tijd om erachter te komen wat de beste plek voor haar/hem is en welk niveau goed bij hem/haar past en dat kan ook HAVO zijn.
  • In de profiellessen ‘expressie’ ,‘sport’ en ‘design’ krijgt de leerling de mogelijkheid interesse en talenten op een gebied naar keuze te ontwikkelen of juist zijn of/haar talenten te ontdekken. Daarnaast leert de leerling in deze profiellessen zich sociaal te gedragen en samen te werken met medeleerlingen. Daarvan profiteren alle leerlingen binnen onze scholengroep.

Onderwijsontwikkeling

Het onderwijs is, zoals bekend, voortdurend in beweging en zo hoort het eigenlijk ook. Met elkaar zijn wij op weg naar: betekenisvol leren, naar vraag-gestuurd en ontwikkelingsgericht onderwijs. Daarnaast stimuleren wij zelfstandig werken en samenwerkend leren. We doen dit van klas 1 t/m 4, onderbouw en bovenbouw, zowel binnen de vaksecties als vakoverstijgend.

Drie leerwegen

Het VMBO (voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs) kent drie leerwegen: MAVO (theoretische leerweg), 
de kaderberoepsgerichte leerweg en de basisberoepsgerichte leerweg. Indien nodig worden deze leerwegen aangeboden in combinatie met Leerweg Ondersteunend Onderwijs (lwoo).

MAVO (theoretische leerweg)

De leerlingen die MAVO volgen, hebben in hun pakket algemeen vormende vakken, aangevuld met een praktijkvak Dienstverlening en Producten. In de vierde zijn dit nog zes of zeven vakken die meetellen voor het eindexamen, naast de vakken culturele kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding en maatschappijleer. Na het behalen van je diploma, kun je mogelijk doorstromen naar het MBO of de HAVO.


Basisberoepsgerichte leerweg en kaderberoepsgerichte leerweg

In deze twee leerwegen bereidt een leerling zich voor op een beroep. Deze opleidingen geven je de mogelijkheid om door te stromen naar het middelbaar beroepsonderwijs.

De basisberoepsgerichte leerweg is wat betreft vakkenpakket en aantal lesuren gelijk aan de kaderberoepsgerichte leerweg. In de bb-leerweg richten we ons nog meer op de beroepspraktijk. Natuurlijk wordt dit ondersteund door vaktheorie waarbij de verbinding met de praktijk nog nadrukkelijker gelegd wordt.



Leerweg Ondersteunend Onderwijs

Onder bepaalde voorwaarden kunnen leerlingen in aanmerking komen voor het Leerweg Ondersteunend Onderwijs (lwoo). Leerwegondersteunend Onderwijs vormt géén aparte leerweg. Het is bedoeld voor die leerlingen die tenminste het VMBO op het niveau van de basisberoepsgerichte leerweg aankunnen, maar extra begeleiding nodig hebben om de eindstreep te halen. Leerweg Ondersteunend Onderwijs biedt leerlingen ondersteuning op maat. Dat hoeft niet altijd vier jaar te duren, de ondersteuning kan ook tijdelijk zijn.

Onderbouw

Leerlingen zitten in de eerste en de tweede klas in de onderbouw. In het eerste en tweede leerjaar vindt een keuzebegeleiding plaats. Pas aan het eind van het tweede leerjaar wordt het definitieve niveau bepaald. Dan wordt er ook een profiel gekozen wat past bij de leerling. In aanloop hiernaartoe krijgen de leerlingen steeds meer zicht op hun eigen leren en de keuzes die ze van daaruit kunnen maken onder begeleiding van hun mentor.


Brugklas Extra

Voor alle brugklasleerlingen bieden we het eerste jaar iets extra’s als onderdeel van ons standaard brugklasprogramma. Wij noemen dit de Brugklas Extra!  Alle leerlingen krijgen 5 lesuren in de week extra maatwerkaanbod. Voor een deel van de leerlingen zal dit bestaan uit verdiepen, versnellen en verbreden. Denk hierbij aan het volgen van vakken op een niveautje hoger, coole projecten uitvoeren of sneller door de lesstof van een vak gaan. Voor het ander deel van de leerlingen bestaan deze extra uren uit ‘opstap-uren’. Dit zijn uren waarin er extra ondersteuning is voor bijvoorbeeld leren plannen, sociaal sterker worden of het inlopen van achterstanden op bijvoorbeeld taal en rekengebied.

Alle leerlingen hebben een normaal rooster met daarin lessen van 40 minuten. We bieden hetzelfde aantal lesuren als elke andere VMBO-school, omdat wij geen praktijkroute in leerjaar 1 aanbieden is er extra ruimte voor maatwerk dat is afgestemd op de individuele behoefte van elke leerling.

Design, Sport of Expressie?

Alle onderbouw leerlingen die instromen kiezen voor een profiel. De sportleerlingen gaan regelmatig de deur uit voor specifieke activiteiten. De kunstleerlingen krijgen verschillende workshops op het gebied van beeldende vorming, drama en muziek. De designleerlingen volgen een gevarieerd programma op het gebied van ontwerpen. In alle profielen ontdekken de leerlingen hoe ze hun talenten tot bloei te laten komen.

Dit speciale onderwijsaanbod vindt in de eerste twee leerjaren plaats. Voor de bekostiging van de activiteiten en de ‘specialisten’ die worden ingeschakeld vragen wij een vrijwillige bijdrage.

De profielen in het 3e en 4e leerjaar

In de bovenbouw (jaar 3 en 4) krijgen leerlingen de mogelijkheid om zich breed te oriënteren op verschillende beroepen. Door het uitvoeren van allerlei praktijkopdrachten leert de leerling zichzelf kennen, ontdekt wat hij of zij leuk vindt, waar hij of zij goed in is en wat hij of zij later wil gaan doen. De leerling leert allerlei algemene vaardigheden die in elk beroep nodig zijn. Iedere leerling volgt de hoofdrichting Dienstverlening & Producten en kiest daarnaast uit één van de drie routes:

  • Media & Ondernemen
  • Health & Lifestyle
  • Technologie & Innovatie

De route bepaalt welke keuzevakken je gaat volgen:

Media & Ondernemen

In deze route maakt de leerling kennis met ondernemen en het organiseren van activiteiten. Ook gaat de leerling aan de slag met het maken, verbeteren, presenteren, stylen, promoten en verkopen van (multimediale) producten gericht op o.a. media.

In deze route volg je de keuzevakken "ondernemen" en "marketing".

Health & Lifestyle

In deze route maakt de leerling kennis met het maken, verbeteren, presenteren, promoten en verkopen van producten op het gebied van Health & Lifestyle. Daarnaast wordt de leerling opgeleid in het ondersteunen van sport- en bewegingsactiviteiten en keukenspecialisatie. Ook leert de leerling om activiteiten te organiseren op het gebied van Health & Lifestyle en verdiept de leerling zich in de mogelijkheden op het gebied van technologie binnen zorg en welzijn.

Je volgt in deze route de keuzevakken "organiseren van een bewegingsactiviteit" en "keuken specialisatie".

Technologie & Innovatie

In deze route maakt de leerling kennis met het maken, verbeteren, presenteren, promoten en verkopen van producten op het gebied van Technologie & Innovatie. Daarnaast wordt de leerling opgeleid in Robotica, meubelmaken. Ook kan de leerling kiezen voor Innovatie & Prototyping en Dronetechniek.

Je volgt in deze route de keuzevakken "meubelmaken" en "robotica".

Vakkenpakket in het 3e en 4e leerjaar

Het vakkenpakket in klas 3 en 4 is verdeeld in drie onderdelen: een gemeenschappelijk deel, een sectorgebonden deel en een vrij deel.

De vakken Nederlands, Engels en Wiskunde zijn de vakken van het gemeenschappelijk deel. Maatschappijleer 1 (MA1) stopt weliswaar aan het eind van de 3e klas, maar telt wel mee in de slaag-/zakregeling voor het eindexamen. Het vak LO dient met een voldoende te zijn afgesloten, evenals het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). De lessen voor CKV wordt afgerond in leerjaar 3.

Het is van belang je te realiseren dat in klas 3 de PTA-toetsen voor het eindexamen meetellen.

Keuzevakken MAVO: LO2, kunstvakken 2 beeldend, aardrijkskunde of geschiedenis

Keuzevakken VMBO-BBL en KBL: Nask, economie of biologie

Stage


Leerlingen doen op onze school praktijkervaring op via verschillende stageprogramma's. 

Leerlingen volgen in leerjaar 1 en 2 een snuffelstage.

In leerjaar 3 doen de MAVO leerlingen een tweeweekse stage.

De leerlingen van de kaderberoepsgerichte leerweg en de basisberoepsgerichte leerweg volgen een dag in de week een stage die past bij de gekozen route in leerjaar 3 en 4.