Afspraken en
regelingen

Afspraken en regelingen

Het OVMZ is een openbare school. Wij staan open voor elke leerling, elke levensovertuiging of religie. Wij verlangen van alle leerlingen en medewerkers dat zij met respect voor elkaars persoon, levensovertuiging, religie, afkomst, seksuele voorkeur of geslacht, met elkaar omgaan en elkaar beter leren kennen. Voor de goede omgang met elkaar hebben we een aantal afspraken gemaakt en regelingen opgesteld.

Ziek en/of afwezig

Vóór 08.30 uur bellen ouders naar telefoonnummer 030- 6914544. Ziekmeldingen per e-mail worden niet geaccepteerd. Als een leerling tijdens schooltijd ‘niet lekker’ wordt, meldt deze zich af bij de mentor of als deze niet aanwezig is bij een andere docent. Een leerling mag nooit zomaar naar huis gaan, misschien moet er iemand mee!

Kom op tijd

Anderen op je laten wachten is niet netjes, dus kom op tijd op school en in de les. Een leerling die toch te laat is, krijgt een notitie in Magister. Bij herhaaldelijk te laat komen, treft de mentor passende sancties, zo nodig in overleg met de ouders. Als die niet helpen, licht de mentor de teamleider in en wordt eventueel ook de leerplichtambtenaar geïnformeerd.

Verzuim

Het verzuim wordt vastgelegd in Magister. Mocht een leerling zonder geldige reden afwezig zijn, wordt er actie ondernomen. De mentor treft passende sancties en licht de ouders in. Bij aanhoudend verzuim wordt de teamleider en de leerplichtambtenaar betrokken.

Lesuitval

De school probeert lesuitval zoveel mogelijk te voorkomen. Indien door ziekte of afwezigheid van een docent een les komt te vervallen worden de leerlingen via Magister op de hoogte gebracht. Lessen die gedurende de dag uitvallen worden in de onderbouw waar mogelijk ‘gestipt’. Dat wil zeggen dat er onder leiding van een andere docent gewerkt wordt aan het vak, het huiswerk of andere opdrachten.

Verlof

Verlof (vrije uren of dagen) moet minimaal een week vóóraf door de ouder(s)/verzorger(s) worden aangevraagd bij de teamleiders. Een formulier hiervoor is te vinden op onze website of in de Hoy app.

Eten en drinken

Eten en drinken mag uitsluitend tijdens de pauzes op de daarvoor aangewezen plaatsen. Het is niet toegestaan in de lokalen te eten en drinken.

Rook- en alcoholvrije school

Alle schoolgebouwen, schoolpleinen en schoolactiviteiten zijn volledig rookvrij. Dit geldt dus ook voor alle bezoekers, huurders en medewerkers. Daarnaast geldt voor leerlingen dat het schoolgebouw, -terrein en schoolactiviteiten (schoolfeest, excursies, enz.) ook alcoholvrij zijn. Met deze regels sluiten wij aan bij het overheidsbeleid om rookverslaving en alcoholgebruik onder jongeren zoveel mogelijk tegen te gaan.

Verbod op drugs, vuurwerk en wapens

Het in bezit hebben van drugs, vuurwerk en/of wapens is ten strengste verboden. Er worden, ook wanneer dit gedrag zich buiten de gebouwen van de school voordoet, passende maatregelen genomen. Als blijkt dat iemand deze zaken wel bij zich heeft op school, wordt direct de politie ingeschakeld. In alle bovenstaande gevallen worden de ouders op de hoogte gebracht. De school mag leerlingen controleren op het bezit van drugs en wapens om de veiligheid op school te garanderen.

Telefoons en digitale informatiedragers

Het meenemen van een mobiele telefoon naar school is toegestaan onder de volgende voorwaarden:

  • Leerlingen hebben geen mobieltjes bij zich tijdens de lessen. Ze kunnen ze thuis laten of in hun kluisje leggen. Tijdens de pauzes mogen ze wel gebruikt worden in de kantine.
  • Het is verboden om foto- en/of filmopnames te maken van medeleerlingen en medewerkers (tenzij op uitdrukkelijk gezag van de lesgevende docent). Het publiceren van dergelijk beeldmateriaal van medeleerlingen en medewerkers, zonder toestemming van de afgebeelde personen, is verboden.
  • Het maken van foto’s en filmpjes op het schoolterrein buiten de lessen om is niet toegestaan.
  • Bij strafbare feiten, zoals schending van de privacy of ander ernstig misbruik kan de school hiervan melding bij de politie maken en/of aangifte doen.

Schade en diefstal

  • De school aanvaardt geen wettelijke aansprakelijkheid voor schade die wordt toegebracht aan eigendommen van leerlingen zoals fietsen, tassen, kleding en dergelijke.
  • De school aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor het zoekraken van voorwerpen die in of bij de school zijn achtergebleven.
  • Indien iemand aan het schoolgebouw of aan de inventaris van de school schade toebrengt, dan wordt de schade hersteld op kosten van degene die de schade heeft veroorzaakt.

We respecteren niet alleen medeleerlingen, personeel en bezoekers, maar ook hun bezittingen. Dus als een leerling iets van school of van een ander opzettelijk kapot maakt, dan wordt de leerling aansprakelijk gesteld voor de schade en moet de schade betaald worden.

Bij diefstal wordt de politie ingelicht. In ernstige gevallen wordt de leerling van school verwijderd.

Cameratoezicht

Op het terrein van de school wordt gebruik gemaakt van cameratoezicht. In het protocol cameratoezicht zijn afspraken vastgelegd met betrekking tot de doelen van cameratoezicht, het gebruik van de geplaatste camera’s, het bekijken van beelden en de opslag van beeldmateriaal. Als school hebben wij de plicht om de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de leerlingen en de medewerkers te waarborgen. Met het plaatsen van camera’s willen wij de belangen van leerlingen en medewerkers behartigen en onze eigendommen bewaken. Bij de ingangen van de gebouwen en bij de entree van het terrein is door middel van borden kenbaar gemaakt dat er gebruik wordt gemaakt van cameratoezicht. De camera’s zijn zichtbaar opgehangen en er wordt geen gebruik gemaakt van verborgen camera’s. In bijzondere gevallen, bij vermoeden van onrechtmatig handelen van leerlingen of personeel, kunnen er tijdelijke camera’s worden toegevoegd.

Leerlingenstatuut

In het Leerlingenstatuut zijn de rechten en plichten van de leerling vastgelegd. Het Leerlingenstatuut wordt samengesteld in overleg met de Leerlingenraad en wordt tweejaarlijks vastgesteld door de medezeggenschapsraad. Het is ook te vinden op de website.

Veiligheid

Om goed te kunnen werken moet iedereen zich op school thuis voelen. De school moet veilig zijn. Veilig, zodat een ieder zichzelf kan zijn en niet bang hoeft te zijn of zich onzeker hoeft te voelen. Daarnaast moeten leerlingen en medewerkers zich ook fysiek veilig voelen. Een aantal medewerkers van de school hebben een cursus voor bedrijfshulpverlening gevolgd. Zij kunnen eerste hulp verlenen bij ongelukken en zijn getraind in het ontruimen van het gebouw in geval van calamiteiten. 

Kwetsend gedrag/anti-pestprotocol

De school wil een veilige omgeving bieden waarin iedereen op een sociale en verdraagzame manier met elkaar omgaat. Voor leerlingen waarvan het gedrag nadelig, kwetsend of bedreigend is voor anderen hebben we respect noch ruimte. Er worden, ook wanneer dit gedrag zich buiten de gebouwen van de school voordoet, passende maatregelen genomen. In het geval van pesten hanteert de school een anti-pestprotocol. Het pestprotocol dient bij te dragen aan een veilig schoolklimaat voor alle leerlingen en medewerkers. Het pestprotocol is te vinden op de website van de school.

Mocht een leerling zich niet veilig voelen op school of gepest worden, horen wij dat graag zo snel mogelijk. De leerling kan hiervoor altijd bij zijn of haar mentor terecht. Die zal indien nodig in contact treden met onze zorgcoördinator/contactpersoon tegen pesten Ikram Koulali.

Schorsing 


Bij het OVMZ vinden we een veilig schoolklimaat van groot belang. Daarom hebben we als school regels om deze veiligheid te waarborgen. Tegen leerlingen die zich niet aan de regels houden, kunnen maatregelen worden genomen. Dit kunnen pedagogische maatregelen zijn, zoals strafwerk maken of nakomen. Een ernstige misdraging zal echter leiden tot schorsing of in het uiterste geval tot verwijdering. Bij ernstige misdragingen kun je bijvoorbeeld denken aan wapenbezit, diefstal, vernieling, gewelddadig gedrag en drugsgebruik. De school heeft een Protocol schorsing en verwijdering dat in die situaties leidend is. Als school hopen we er met ons beleid voor te zorgen dat we samen een veilige school hebben waar iedereen onbezorgd naartoe kan gaan.

Een schorsing wordt voor maximaal één schoolweek opgelegd. In die periode heeft de leerling geen toegang tot de gebouwen en terreinen van de school. De school treft maatregelen zodat de voortgang van het leerproces van de geschorste leerling gewaarborgd wordt.

De school informeert de ouder(s)/verzorger(s) telefonisch en schriftelijk over de (aanleiding van de) schorsing en nodigt hen en de leerling uit voor een gesprek op school. In dat gesprek wordthet incident besproken, daarnaast worden oplossingsmogelijkheden verkend en afspraken gemaakt op basis waarvan de leerling weer kan deelnemen aan de reguliere onderwijsactiviteiten.

Indien men het niet eens is met de opgelegde schorsing, kan binnen zes weken schriftelijk bezwaar worden gemaakt bij het College van Bestuur.

Verwijdering

Bij herhaaldelijke overtreding van de regels/normen of in het geval van zeer ernstige situaties kan de school een verwijderingsprocedure starten. In afwachting van het vinden van een andere school wordt de leerling geschorst. De leerling mag dan niet in de gebouwen en op de terreinen van de school aanwezig zijn. 

De school informeert de ouder(s)/verzorger(s) telefonisch en schriftelijk over de (aanleiding van de) voorgenomen en schorsing en verwijdering en nodigt hen en de leerling uit voor een gesprek op school. In dat gesprek wordt de aanleiding van de voorgenomen verwijdering en de opgelegde schorsing besproken en ook de maatregelen waarmee de voortgang van het leerproces van de leerling wordt gewaarborgd. Zodra een andere school bereid is gevonden de leerling toe te laten, neemt de school het besluit tot definitieve verwijdering. 

Indien men het niet eens is met de voorgenomen verwijdering, kan binnen zes weken schriftelijk bezwaar worden gemaakt bij het College van Bestuur.

Gedragscode

Op OMVZ geldt de gedragscode, die geldt voor alle NUOVO-scholen. Daarin staat hoe wij met elkaar om willen gaan. Deze code is van toepassing op alle medewerkers en iedereen die op de school werkt, zoals stagiaires en vrijwilligers bijvoorbeeld. De code geldt ook in het contact tussen medewerkers en leerlingen, hun ouders en andere begeleiders van leerlingen. Voor bepaalde onderdelen geldt de code ook voor derden.

In de gedragscode staan bijvoorbeeld de volgende onderwerpen:

  • Gelijke behandeling ongeacht overtuiging;
  • Normen en waarden;
  • Kleding, uiterlijke verzorging;
  • Relaties enz.

Bekijk de gedragscode op de website van NUOVO Scholengroep.

Privacy

Wat betreft alle leerlingzaken en -gegevens wordt het privacyreglement leerlingengegevens gevolgd. Dit is te vinden op de website van NUOVO, www.nuovo.eu. Bij de administratie neemt de school de privacy van de leerlingen in acht volgens de privacywet (AVG).

Klachtenregeling

Wanneer leerlingen of ouders ontevreden zijn of klachten hebben, is het belangrijk dat de klacht zo snel mogelijk met de school wordt besproken. Liefst met degene over wie de klacht gaat. De meeste klachten kunnen gelukkig in een goed gesprek opgelost worden.

Is dit niet het geval, dan biedt de school de mogelijkheid een officiële klacht in te dienen bij de schoolleiding, die deze vervolgens op zal pakken. Ouders en leerlingen kunnen hierbij een beroep doen op ondersteuning van de interne contactpersonen van het OVMZ. In het geval van klachten of problemen kunnen de interne contactpersonen de leerling doorverwijzen naar de juiste hulpverleners binnen of buiten de school. Ook kan de leerling bij de interne contactpersoon terecht voor het maken van een melding betreffende seksuele intimidatie, misbruik, ernstig fysiek of geestelijk geweld.

Desgewenst kunnen externe vertrouwenspersonen ingeschakeld worden, zij zijn bereikbaar via telefoonnummer 070-2600032 of via het volgende mailadres: info@cvp-plus.nl. Voor meer informatie  kunt u ook terecht op hun website van Nuovo of van  www.cvp-plus.nl.

De schoolleiding en de interne contactpersoon zullen een klacht zorgvuldig behandelen. Wanneer een klacht niet naar tevredenheid van de ouder of leerling door de schoolleiding wordt behandeld, dan kan de klager schriftelijk zijn klacht indienen bij het bevoegd gezag van de school. Op de site www.nuovo.nl vind je de officiële klachtenregeling.

OVMZ is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC). Bij deze commissie kan de klager, indien hij vindt dat zijn klacht niet naar tevredenheid door het bevoegd gezag is behandeld, een objectief oordeel vragen. De uitspraak van de commissie heeft altijd de vorm van een advies aan het bevoegd gezag. In de meerderheid van de gevallen wordt dit advies opgevolgd. De procedure van de LKC is inzichtelijk gemaakt in beeld via een infographic.

Het adres van de landelijke klachtencommissie is:
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht

(www.onderwijsgeschillen.nl)

Meldcode NUOVO Scholengroep

Als school dragen we zorg voor een veilige werk- en leeromgeving voor onze leerlingen en medewerkers. Daarnaast zijn we wettelijk verplicht om actief te handelen bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling. Deze handelingen zijn erop gericht dat leerlingen die te maken hebben met een vorm van huiselijk geweld of mishandeling hierbij snel passende hulp kunnen krijgen zodat er een einde komt aan de situatie.

In de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van NUOVO Scholengroep is vastgelegd wat we daarin van onze medewerkers verwachten, welke stappen de school daarin onderneemt en welke partners daarbij zijn betrokken. De Meldcode heeft betrekking op alle vormen van geweld in de huiselijke situatie, zoals mishandeling, seksueel geweld, genitale verminking en eer gerelateerd geweld. Tot kindermishandeling wordt ook gerekend het getuige zijn van huiselijk geweld.

Bekijk de Meldcode op de website van NUOVO Scholengroep.